Перевірки під час воєнного стану — Assets
logo
Перетелефонуйте мені

    Приховати
    Головна > Блог > Перевірки під час воєнного стану

    Перевірки під час воєнного стану

    Новини

    08.07.2022

    Податковий кодекс України (далі – ПКУ) передбачає три види перевірок: камеральні, документальні, фактичні.

    Підстави для призначення та порядок проведення камеральних перевірок встановлює ст.  76 ПКУ.  Зокрема, камеральні перевірки посадовці контролюючого органу  проводять без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.

    Документальні перевірки можуть бути планові та позапланові, виїзні та невиїзні. Підстави та порядок проведення документальних перевірок визначають ст.ст. 77-79,  81 ПКУ.

    Підстави призначення та порядок проведення фактичної перевірки встановлено в ст.ст. 80-81 ПКУ.

     

    Які перевірки дозволені під час воєнного стану

     

    Закон № 2118 встановив, що в період дії воєнного стану нові податкові перевірки не розпочинаються, а  вже розпочаті зупиняються.

    Зупинено проведення документальних, фактичних та камеральних перевірок, що були розпочаті до 24.02.2022 р. та не були завершеними, на період по останній день календарного місяця (включно) у якому завершиться дія воєнного стану.

    Закон № 2120 вивів з-під контрольно-перевірочного мораторію:

    • камеральні перевірки декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та/або митних декларацій, за виключенням товарів (продукції), визначених пп.пп. 215.3.1, 215.3.2, 215.3.21 та 215.3.31 ПКУ. При цьому термін камеральної перевірки податкової декларації або уточнюючого розрахунку – 90 календарних днів;
    • фактичні перевірки.

    Згідно Закону № 2120 камеральні перевірки поданих податкових декларацій (уточнених розрахунків) з усіх податків і зборів та податкових декларацій (уточнюючих розрахунків) з ПДВ, сформованих з іншими показниками (задеклароване позитивне, від’ємне значення податкових зобов’язань з ПДВ та бюджетне відшкодування, визначене за інших умов) не проводяться, а розпочаті перевірки зупиняються.

    Щодо проведення фактичних перевірок податківці пояснили, що Закон № 2120 припинив дію мораторію на проведення фактичних перевірок представників бізнесу, які здійснюють реалізацію товарів першої необхідності (продуктів харчування, засобів особистої гігієни, лікарських засобів, медичних препаратів, тютюнових виробів, пального). Також під час воєнного часу дозволено перевірки продавців, які незважаючи на заборону продають  алкогольні напої. Податківці також попередили, що у поле їх зору попадуть ті платники які необґрунтовано завищують ціни на товари першої необхідності та підакцизні товари, порушують порядок проведення готівкових розрахунків через РРО (ПРРО), відмовляють покупцям у проведенні розрахунків у безготівковій формі через термінали.

    Закон № 2142 зняв заборону камеральних перевірок з податкових декларацій платників єдиного податку четвертої групи.

    Закон № 2173 не лише уточнив порядок оформлення результатів перевірок, а й доповнив ПКУ тимчасовими нормами щодо проведення фактичних перевірок при здійсненні податківцями контролю за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки).

    Закон № 2260 дозволив проведення будь-яких камеральних, фактичних, окремих документальних позапланових перевірок.

     

    Камеральні перевірки

     

    З 27.05.2022 р. в рамках камеральної перевірки податківці можуть дистанційно, без попереднього повідомлення та аналізу наявних у платника податків документів перевіряти (пп. 75.1.1 ПКУ):

    • будь-які податкові декларації, включно з уточнюючими розрахунками, у т. ч. щодо своєчасності їх надання;
    • своєчасність сплати узгодженого податкового (грошового) зобов’язання;
    • своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в ЄРПН.

    Закон № 2260 визначив (фактично склав на воєнний час план-графік) терміни проведення камеральних податкових перевірок декларацій з ПДВ та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди:

    • лютий, березень, квітень, травень 2022 року – розпочинаються на наступний день після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше 20 вересня 2022 року;
    • червень, липень 2022 року –  розпочинаються на наступний день після 20 серпня 2022 року та завершуються не пізніше 20 жовтня 2022 року.

    Подані уточнюючі розрахунки до декларацій з ПДВ за звітні податкові періоди до лютого 2022 року перевіряються у строк, визначений п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ  для звітного періоду, на який припадає день подання такого уточнюючого розрахунку (абз. 2, 5-8 пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

     

    Документальні позапланові перевірки

     

    З 27.05.2022 р. дозволено деякі документальні позапланові перевірки (пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):

    • на звернення платника податків;
    • коли розпочато процедуру реорганізації юрособи (крім перетворення), припинення юрособи або підприємницької діяльності ФОП, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юрособи, зосібна іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків – на підставі пп. 78.1.7 ПКУ;
    • платником ПДВ подано декларацію, в якій заявлено бюджетне відшкодування, та/або задекларовано від’ємний ПДВ понад 100 тис. грн – на підставі  пп. 78.1.8 ПКУ;
    • податківці отримали інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного законодавства щодо дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.

    Під час воєнного стану документальні позапланові перевірки на вищезазначених підставах дозволено проводити за безпечних умов, а саме безпечного:

    • доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для прова­дження госпдіяльності та/або є об’єктами оподаткування, або послуговуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування такими платниками податків;
    • доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів;
    • проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, готівки.

    Може статися так, що під час розпочатої або поновленої документальної позапланової перевірки виникли небезпечні обставини або перешкоди для проведення перевірки. Тоді таку перевірку можуть зупинити до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод. Підстава для зупинення –  наказ, виданий керівником, заступником керівника податкового органу або уповноваженою особою. Копію цього наказу надсилають платнику податків до електронного кабінету та на його електронну адресу.

     

    Перевірка бюджетного відшкодування

     

    Заява, подана на бюджетне відшкодування ПДВ, автоматично ініціює камеральну перевірку. За необхідності після камеральної може бути проведена й документальна перевірика (п. п. 200.10, 200.11 ПКУ).

    Нагадаємо, що пп. 69.11 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ до 21.07.2022 р.  зупинено дію п.п. 200.10-200.12 ПКУ, які визначають порядок узгодження, терміни проведення перевірок та процедуру відшкодування заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної та документальної перевірки.

    До звітних податкових періодів лютий-липень 2022 року п.п.  200.10-200.12 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ застосовуються з урахуванням строків для проведення камеральних, документальних податкових перевірок, передбачених пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

    Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюють у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

    Звертаємо увагу на новий пп. 69.29 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ згідно якого суми податку на додану вартість, включені до складу податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів, які у подальшому були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану:

    • не включаються до обрахунку суми бюджетного відшкодування;
    • зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до її повного погашення.

     

    Штрафи по результатам перевірок

     

    Підпункт 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ прямо встановлює: мораторій (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

    Втім платники податків порушення у яких виникли внаслідок  форс-мажору (пп. 112.8.9 ПКУ) можуть уникнути фінансових санкцій, якщо виконали свої податкові обов’язки в строки, встановлені пп. 69. 1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

    Поділитися:
    Автор: