Новини
Податковий кодекс України (далі – ПКУ) передбачає три види перевірок: камеральні, документальні, фактичні.
Підстави для призначення та порядок проведення камеральних перевірок встановлює ст. 76 ПКУ. Зокрема, камеральні перевірки посадовці контролюючого органу проводять без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.
Документальні перевірки можуть бути планові та позапланові, виїзні та невиїзні. Підстави та порядок проведення документальних перевірок визначають ст.ст. 77-79, 81 ПКУ.
Підстави призначення та порядок проведення фактичної перевірки встановлено в ст.ст. 80-81 ПКУ.
Закон № 2118 встановив, що в період дії воєнного стану нові податкові перевірки не розпочинаються, а вже розпочаті зупиняються.
Зупинено проведення документальних, фактичних та камеральних перевірок, що були розпочаті до 24.02.2022 р. та не були завершеними, на період по останній день календарного місяця (включно) у якому завершиться дія воєнного стану.
Закон № 2120 вивів з-під контрольно-перевірочного мораторію:
Згідно Закону № 2120 камеральні перевірки поданих податкових декларацій (уточнених розрахунків) з усіх податків і зборів та податкових декларацій (уточнюючих розрахунків) з ПДВ, сформованих з іншими показниками (задеклароване позитивне, від’ємне значення податкових зобов’язань з ПДВ та бюджетне відшкодування, визначене за інших умов) не проводяться, а розпочаті перевірки зупиняються.
Щодо проведення фактичних перевірок податківці пояснили, що Закон № 2120 припинив дію мораторію на проведення фактичних перевірок представників бізнесу, які здійснюють реалізацію товарів першої необхідності (продуктів харчування, засобів особистої гігієни, лікарських засобів, медичних препаратів, тютюнових виробів, пального). Також під час воєнного часу дозволено перевірки продавців, які незважаючи на заборону продають алкогольні напої. Податківці також попередили, що у поле їх зору попадуть ті платники які необґрунтовано завищують ціни на товари першої необхідності та підакцизні товари, порушують порядок проведення готівкових розрахунків через РРО (ПРРО), відмовляють покупцям у проведенні розрахунків у безготівковій формі через термінали.
Закон № 2142 зняв заборону камеральних перевірок з податкових декларацій платників єдиного податку четвертої групи.
Закон № 2173 не лише уточнив порядок оформлення результатів перевірок, а й доповнив ПКУ тимчасовими нормами щодо проведення фактичних перевірок при здійсненні податківцями контролю за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки).
Закон № 2260 дозволив проведення будь-яких камеральних, фактичних, окремих документальних позапланових перевірок.
З 27.05.2022 р. в рамках камеральної перевірки податківці можуть дистанційно, без попереднього повідомлення та аналізу наявних у платника податків документів перевіряти (пп. 75.1.1 ПКУ):
Закон № 2260 визначив (фактично склав на воєнний час план-графік) терміни проведення камеральних податкових перевірок декларацій з ПДВ та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди:
Подані уточнюючі розрахунки до декларацій з ПДВ за звітні податкові періоди до лютого 2022 року перевіряються у строк, визначений п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ для звітного періоду, на який припадає день подання такого уточнюючого розрахунку (абз. 2, 5-8 пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
З 27.05.2022 р. дозволено деякі документальні позапланові перевірки (пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):
Під час воєнного стану документальні позапланові перевірки на вищезазначених підставах дозволено проводити за безпечних умов, а саме безпечного:
Може статися так, що під час розпочатої або поновленої документальної позапланової перевірки виникли небезпечні обставини або перешкоди для проведення перевірки. Тоді таку перевірку можуть зупинити до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод. Підстава для зупинення – наказ, виданий керівником, заступником керівника податкового органу або уповноваженою особою. Копію цього наказу надсилають платнику податків до електронного кабінету та на його електронну адресу.
Заява, подана на бюджетне відшкодування ПДВ, автоматично ініціює камеральну перевірку. За необхідності після камеральної може бути проведена й документальна перевірика (п. п. 200.10, 200.11 ПКУ).
Нагадаємо, що пп. 69.11 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ до 21.07.2022 р. зупинено дію п.п. 200.10-200.12 ПКУ, які визначають порядок узгодження, терміни проведення перевірок та процедуру відшкодування заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної та документальної перевірки.
До звітних податкових періодів лютий-липень 2022 року п.п. 200.10-200.12 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ застосовуються з урахуванням строків для проведення камеральних, документальних податкових перевірок, передбачених пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюють у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Звертаємо увагу на новий пп. 69.29 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ згідно якого суми податку на додану вартість, включені до складу податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів, які у подальшому були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану:
Підпункт 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ прямо встановлює: мораторій (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Втім платники податків порушення у яких виникли внаслідок форс-мажору (пп. 112.8.9 ПКУ) можуть уникнути фінансових санкцій, якщо виконали свої податкові обов’язки в строки, встановлені пп. 69. 1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.